lauantai 15. kesäkuuta 2013

21.5. Rästitehtävät 1.

Mitä on sosiaalinen media


Kuva: Jason A Howie

Sosiaalinen media on tietoverkkoja ja tietotekniikkaa hyödyntävä viestinnän muoto...

jossa käsitellään vuorovaikutteisesti ja käyttäjälähtöisesti tuotettua sisältöä ja luodaan ja ylläpidetään ihmisten välisiä suhteita. Sosiaalisen median sanasto, Sanastokeskus TSK (pdf)

Sosiaalinen media on työkalu...

siinä missä muutkin markkinointi- ja myyntikanavat. Me olemme "SoMessa", jotta voisimme palvella asiakkaita paremmin ja jotta olisimme lähestyttävämpi sekä helpommin löydettävissä. Sosiaalinen media on myös imagon rakentamista: "pyörivä kivi ei sammaloidu".

Sosiaalinen media on vapaa-aikaa ja informaatiota...

kun jaan ja muokkaan kuvia tai etsin videoita Instagramissa tai Youtubessa, tai kun etsin uusia ideoita Pinterestistä ja kutsun kavereita juhlimaan Facebook-tapahtuman avulla. Uutisia ja maailman menoa seuraan mm. Twitterin ja Blogien avulla. Perinteistä mediaakin seuraan, mutta huomaan yhä useammin vain selaavani artikkelin ja sen jälkeen etsin lisätietoa sosiaalisesta mediasta. Ja olen muutamat heräteostoksetkin tehnyt onnistuneen SoMe-markkinoinnin seurauksena.

Markkinointi sosiaalisessa mediassa on turhaa...

jos sitä ei käytä harkitusti. Uusia sosiaalisen median työkaluja tulee kuukausittain lisää ja vanhat väistyvät tai muuttavat muotoaan. Tässä kaikessa pää pysyy kylmänä vain jos on selkeä kuva siitä mitkä toiminnot tukevat yrityksen tavoitteita ja miten toiminnot mitataan. Ei siis riitä, että sosiaalisessa mediassa on pelkästään siksi, koska kaikki muutkin ovat.

2 kommenttia:

  1. Sitähän mm. sosiaalinen media on. Miksi muuten tuntuu siltä, että Suomen matkailussa se on lähes ainoastaan Facebook?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaupungin matkailuorganisaatiossa koen haasteeksi sen, että kaikkea pitäisi tarjota vähän kaikille. Apua voisi juurikin olla eri kanavien hyödyntämisessä, jokaiselle kohderyhmälle olisi oma kanava ja sinne sopiva sanoma, eikä niin että tuuttaisi kaiken vain Facebook-sivuilta maailmalle ja toivoisi, että joku postauksen näkee. Mekin olemme SoMessa vielä hyvin Facebook-painotteisia, mutta suunnitelmia on muuhunkin… Selityksiä siitä miksi näin on löytyy varmaan pilvin pimein, mutta omat ovat seuraavat:

      - Facebook on tunnettu ja moni osaa sitä käyttää, ainakin perusteet
      - Meidän kohderyhmä on ainakin toistaiseksi aktiivinen Facebookissa
      - Resurssi pula, kun tekisi mieli ottaa käyttöön uusia juttuja ja testata miten ne meille sopisivat, niin ei aika tahdo riittää

      Poista