lauantai 15. kesäkuuta 2013

21.5. Rästitehtävät 2.

Finlaysonin glooria vs Midhillin watergate 


Viime päivinä luupin alla ovat oleet Finlaysonin Facebook sivut ja Midhillin käytös Facebookissa. Molemmissa tarinoissa on paljon opittavaa, mutta tarkemman tarkastelun alle otan Midhillin.

Midhill


Lyhykäisyydessään Helsinkiläinen ravintola Midhill kuittasi sarkastiseen/tylyyn sävyyn Facebook-sivuillaan asiakkaan kommentin kalliista vedestä. Tämän jälkeen vesilasissa kuohahti ja kommentteja alkoi sataa, minkä johdosta Midhill poisti keskustelun. No kuten tiedämme, internetistä ei mikään varsinaisesti koskaan poistu ja varsinkaan keskustelu ei häviä pelkällä napin painalluksella, joten ryöpytys vain jatkui. Jälkikäteen Hans Välimäki pahoitteli tapahtunutta ja latasi itsestään Epic Fail kuvan Midhillin Facebook-sivuille ja lisäsi listalle watergate burgerin. Hetken ravintolalla oli kansikuvanaan menu, johon oli lisätty veden ja Helsinki veden hinnat.

kuva: Midhill

Kieroutuneena mielenä mietin, voisiko alunperin koko jupakka olla jopa ravintolan ovela markkinointitempaus, sillä itse en ollut aikaisemmin vieraillut Midhillin FB-sivuilla ja luulen että monen muunkin tietoisuus kyseisen ravintolan olemassaolosta on lisääntynyt. Tyyli voisi sopia myös ravintolan rouheaan imagoon: hieman ylimielinen vitsi, jonka vain harvat ja valitut ymmärtävät. Jos olen arvailuissani oikeilla jäljillä, niin kehut markkinointitiimille ja muistuttasin että facebook sivuilla tulisi vielä miettiä:
  • Kohderyhmän valintaa. Facebook-sivujulkaisut antavat ristiriitaisen kuvan kohderyhmästä. Haetaanko kesken Linnanmäkireissun äijä-burgerille karkaavaa perheenisää, vai hymiöitä käyttävää gourment-hipsteriä helluntaiheila kainalossa? Tarkoitus olisi kai houkutella keskiluokkaisia, jotka haluavat syödä tasokkaassa ravintolassa, mutta joilla ei ole varaa Chez Dominiquen hintoihin
  • Miten parhaiten hyödyntää syntynut pöhinä. Vaikka ravintolan nimi jo kertoo kenestä on kyse, muistuttaisin vielä kuvin, että kyseessä todellakin on luxuskokki Hans Välimäen ravintola. Kuitenkin niin, että tiedossa pysyy ravintolan huokeammat hinnat eli hinnaston tulisi olla koko ajan näkyvillä tai helposti löydettävissä, jotta ravintolaan uskaltaa mennä.
P.S. Onnea Finlayson ja Kirnauskis ensimmäisestä suomalaisesta mainonnan case-esimerkistä, jota Facebook käyttää omassa markkinoinnissaan.

2 kommenttia:

  1. Erinomaista ja opin vielä samalla: https://twitter.com/ilkkakauppinen/status/347065887829925888

    VastaaPoista