Näin Visioin
Tehtävänäni on pohtia yrityksen vision merkitystä sen
sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa ja mitä yrityksen
e-strategian tulisi vähintään sisältää.
Miten tehdä shakkimatti e –strategialla
Yrityksen visio on kuin shakissa tavoite tehdä shakkimatti,
ja strategia on suunnitelma miten peli pelataan jotta se voitetaan. E-strategia
on osa voittoon johtavaa suunnitelmaa, ja lähemmin tarkeasteltuna se on
taktiikka, millä eri pelitilanteista suoriudutaan parhaiten. Visio siis
määritellee mihin toimintaa tulisi ohjata ja määriteltäessä strategiaa tulee
jokaisessa asiassa tarkastella tukeeko se visiota.
E-strategialla organisaatio määrittelee miten se aikoo
kehittää omaa sähköistä liiketoimintaansa, jotta organisaation visio saavutettaisiin. E-strategialla voi olla suuri merkitys vision
toteutumisen kannalta, koska sen avulla viestintä monipuolistuu ja toiminnan
tehostuu sähköistymisen myötä. E-strategian
tavoitteiden tulisi olla realistisia ja pohjautua organisaation nykyiseen
tilanteeseen. Strategian suunnittelussa voi käyttää apuna esimerkiksi
SOSTAC-mallia.
E-strategiassa tulisi määritellä ainakin seuraavat asiat
- Organisaation resurssit
- Henkilöstön osaaminen
- Suhde kilpailijoihin, asiakkaisiin ja yhteiskytökumppaneihin
- Kuka vastaa toimenpiteistä
- Millä mittareilla toimenpiteitä seurataan
- Mitkä ovat ne tieto- ja viestintätekniset keinot, joilla päästään haluttuihin tavoitteisiin. Esimerkiksi kotisivut, CRM- ohjelmistot, sosiaalinen media, verkkokauppa ja laskutusohjelmat.
E-strategiaa pitää tarkastella tasaisin väliajoin, ja sen on
oltava muutettavissa, jotta varmistutaan että sähköisen liiketoiminnan
kehittämissuunnitelmat johtavat vision saavuttamiseen.
Miten meillä
Strategioiden ja visioiden suhteen elämme Lohjalla
mielenkiintoista aikaa. Länsi-Uudenmaan matkailustrategia on parhaillaan
kaupunkien hallituksien hyväksyttävänä ja Lohjan kaupungin oma strategia on
työn alla. E-strategiamme suunnittelu on myös aluillaan ja tavoitteeksi
asettaisin ainakin toimintojen tehokkuuden lisäämisen, helpon lähestyttävyyden
ja monipuolisen viestinnän.
“You’ve got
to think about big things while you’re doing small things, so that all the
small things go in the right direction.”
― Alvin Toffler
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti