maanantai 29. huhtikuuta 2013

Kotitehtävä 4. (osa 2)

Kaupankäynnin arvoketju ja miten internet on sitä muokannut


Arvoketju on Harvardin yliopiston tutkijan Michael Porterin kehittämä malli yrityksen arvonmuodostusprosessista. Porter esitteli arvoketjun ensimmäisen kerran vuonna 1985. Arvoketju on käsite, joka kuvaa jonkin palvelun tai tuotteen vaiheittaista jalostumista valmiiksi tuotteeksi. Jokainen arvoketjun vaihe, yksittäinen prosessi, nostaa tuotteen arvoa. Tavoitteena on näitä vaiheita tehostamalla pienentää lopullisen tuotteen kustannuksia. Internet on muuttanut arvoketjuja merkittävästi, tuomalla asiakkaan lähelle palveluntuottajaa, tekemällä arvoketjun vaiheista läpinäkyviä ja parhaimmillaan nostamalla kauppapaikaksi on koko maailman.
Yksinkertaistettuna perinteinen matkailupaketti tuotteena sisältää, ulkomaisen palveluntuottajan ja incoming toimiston, lentoyhtiön sekä kotimaisen matkanjärjestäjän ja matkatoimiston. Asiakas voi edelleen valita tämän kokonaisuuden, koska se on helppoa ja turvallista. Pienellä etsinnällä hän voi kuitenkin löytyä naapurimaasta sama paketti halvemmalla tai muutamalla lisäklikkauksella tehdä varaukset kohdemaan palveluntuottajilta ja lentoyhtiöltä ilman välikäsiä.
Asiakkaalla on siis valta päättä suuresta määrästä palveluja mitä ja millä hinnalla hän haluaa tuotteen ostaa. Tästä syystä arvoketjujen vaiheet on hallittava entistä paremmin, koska pienikin osa-alue arvoketjussa voi vaikuttaa ostopäätökseen.


Kuva: Pixabay.com
 

Miten konkreettisesti matkailun tuotantoverkoston toimintaa voidaan tehostaa sähköistämällä verkoston liiketoimintaprosesseja

Kehittyäkseen on tiedettävä mistä lähdetään eli analysoidaan nykyiset prosessit, henkilökunnan tietotaito, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden tarpeet sekä taloudelliset resurssit. Analyysin perusteella voidaan tehdä kehityssuunnitelma, joka pohjautuu yrityksen sen hetkiseen sähköisen liiketoiminnan tasoon.
Tavoitteeksi yritys voi asettaa esimerkiksi:

  • Koulutettu henkilökunta
  • Tyytyväiset asiakkaat
  • Verkkokaupan osuuden kasvu

Kehitettäviä asioista voivat olla esimerkiksi:
  • Henkilöstön kouluttaminen
  • Laskutuksen ja asiakaspalvelun sähköistäminen
  • Verkkomarkkinointi ja analyytikan tutkiminen
  • Verkkokaupan perustaminen
  • Osto-ja alihankinta verkostojen sähköistäminen

Globaalit jakelujärjestelmät

GDS (Global Distribution System) ovat kansainvälisiä matkatoimistojen käytössä olevia sähköisiä myyntikanavia. Suurimpia gds-järjestelmiä ovat Amadeus, Galileo, Worldspan ja Sabre. GDS-järjestelmän avulla matkatoimisto voi yhtäaikaisesti varata niin lennon ja hotellin kuin auton ja oheispalveluja aina aidon varaustilanteen mukaan. Nämä järjestelmät ovat kuitenkin raskaita, kalliita ja vaativat kapasiteettia ja eri kriteerejä mukana olevilta yrityksiltä.

Näistä syistö johtuen GSD-järjestelmät soveltuvat parhaiten suurille yrityksille, jolloin matkailutarjonta kuitenkin tasapäistyy ja globaalista tarjonnasta tippuvat pois pienet ja persoonalliset matkailupalvelut. Hyvää kuitenkin on juuri laatutason ylläpitäminen ja kansainvälisen myyntikanavien luominen.
Tällä hetkellä GDS-järjestelmät ohjaavat matkailun sähköistä kauppaa, mutta tulevaisuudessa on nähtävissä useita muuttujia. Haluavatko asiakkaat jatkossakin varata tuotteen helposti yhdestä paikasta vai päätyvätkö he muokkaamaan oman arvoketjun tuotteelle? Miten pienien matkailuyritysten verkkokauppa ja sähköinen markkinointi edistyy? Miten GDS-järjestelmät tulevat jatkossa vastaamaan yksilöllisten palveluiden kysyntään.

Lähteet:
Kirsi Mikkola, Sähköinen Liiketoiminta Suomi OY
Wikipedia, http://fi.wikipedia.org/wiki/Arvoketju
Business Dictionary
Businesstravel.about.com

1 kommentti:

  1. Hyvä, ihanaa kun otit esille tuon henkilöstön kouluttamisen ja osaamisen nostamisen. Sitä sähköinen liiketoiminta ja sen ensi askeleet kovasti vaativat, jotta kehityksessä päästää vauhtiin ja syntyy ymmärrys miksi prosesseja sähköistetään :-)

    VastaaPoista