Miten kaupata verkkokauppaa
Tilastojen valossa verkkokaupalla on matkailulle suuri
merkitys. Yleisimmin verkosta ostetaan matkailupalveluita, matkalippuja sekä
pääsylippuja kulttuuri tilaisuuksiin. Matkailun osuus koko verkkokaupasta oli
viime vuonna 37%. Lisäksi on huomioitavaa, että palveluiden verkkokauppa jatkoi
kasvuaan, vaikka koko verkkokaupan kasvuvauhti hidastui. Suomen matkailun
näkökulmasta on kuitenkin huolestuttavaa, että ulkomainen verkkokauppa kasvoi
kotimaista nopeammin ja koko 10 mrd euron verkkokauppapotista jäi kotimaahan vain
15%.
Tarkasteltaessa internetin käyttöä ja verkkokauppa
käyttäytymistä, suomalaisista 90% käyttää internetiä ja kaksi kolmasosaa
väestöstä on käyttänyt verkkokauppoja. Tämä on kuitenkin nappikauppaa
Globaalissa mittakaavassa, joiden tilastoja käyttäjien määrässä johtaa Kiina ja
verkkokaupassa USA, tosin tässäkin Kiina on kuromassa kaulaa kiinni.
Lyhyesti ilmaistuna; Suomessa on halukkuutta ja tietotaitoa
käyttää verkkokauppoja, mutta eurot valuvat vielä ulkomaisille tileille.
Suurimmat majoituspalvelujen tarjoajat ja matkatoimistot sekä lentoyhtiöt ovat
jo näkyvästi siirtäneet ostotapahtumansa verkkoon, mutta miten siis saada
suomalainen pk-matkailuyritys harjoittamaan verkkokauppaa?
Syitä siihen, että verkkokauppaa ei ole vielä aloitettu voi
olla monia. Itse veikkaisin suurimmiksi ongelmiksi resurssi pulaa, asennetta ja
tiedon puutetta. Pienelle yritykselle voi olla haasteellista sijoittaa rahaa
verkkokauppaa ja ajan puutteen lisäksi haluttomuutta opetella verkkokaupan
käyttö. Näiden päälle yritykseltä saattaa puutua kokonaan sähköisen
liiketoiminnan suunnitelma, jolloin verkkokaupan päälle liimaaminen voi olla
jopa vaarallista. Itse kuitenkin toivon, että verkkokauppa suomalaisella
matkailusektorilla kasvaisi koska…
- Matkoista ja palveluista saa jo nyt verkossa kattavasti tietoa eri foorumeissa, joten kynnys saattaa ostotapahtuma verkossa loppuun asti ei pitäisi olla suuri
- Aineettomana tuotteena matkailu on omiaan verkossa myytäväksi, koska sitä ei tarvitse sovittaa tai hakea pakettiautolla Itellan toimipisteestä
- Matkainspiraation iskiessä verkkokauppa palvelee vaikka keskellä yötä, kun taas harvemmin töissä käyvä asiakas ehtii aukioloaikojen puitteissa kivijalkakauppaan
- Lisämyynti on helposti lisättävissä päätuotteen yhteyteen ja houkuttelevasti esiteltynä sen ostaminen on vain klikkauksen päässä
- Ulkomaan markkinoiden tavoittaminen on helpompaa ja asiakasryhmiä voi tavoitella niin Kiinasta kuin Venäjältä ja volyymin kasvattaminen on helpompaa
- Verkko tarjoaa myös useita myyntikanavia ja kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. mahdollisuuksia on esimerkiksi kumppanuusmarkkinointi, matkanjärjestäjät, varausportaalit ja sosiaalinen media.
Lopuksi toteaisin,
että verkkokauppa on jo täällä, eikä se häviä minnekään, mutta häviäjä voi olla
yritys, jolla ei ole verkkokauppaa.
Lähteet:
InternetWorld statsNew mediatrend watch
TNS –Gallup (verkkokauppatilasto 2012)
TNS-Gallup
Tilastokeskus
Miten siis saada suomalainen pk-matkailuyritys harjoittamaan verkkokauppaa? äärettömän hyvä kysymys varmasti iso haastee on mainitsemasi osaamisen puute. Toisaalta myös yritysten välisen yhteistyön ja aidon yritysverkoston (yhteiset tuotteet, ristiin myynti) perustamisella ja toiminnalla saattaisi olla suurikin merkitys kustannustehokkaamma ja vahvemman verkkomyynnin syntymisessä.
VastaaPoista