maanantai 29. huhtikuuta 2013

Kotitehtävä 2. (osa 2)

Miten kaupata verkkokauppaa


Tilastojen valossa verkkokaupalla on matkailulle suuri merkitys. Yleisimmin verkosta ostetaan matkailupalveluita, matkalippuja sekä pääsylippuja kulttuuri tilaisuuksiin. Matkailun osuus koko verkkokaupasta oli viime vuonna 37%. Lisäksi on huomioitavaa, että palveluiden verkkokauppa jatkoi kasvuaan, vaikka koko verkkokaupan kasvuvauhti hidastui. Suomen matkailun näkökulmasta on kuitenkin huolestuttavaa, että ulkomainen verkkokauppa kasvoi kotimaista nopeammin ja koko 10 mrd euron verkkokauppapotista jäi kotimaahan vain 15%.
Kuva: TNS-gallup

Tarkasteltaessa internetin käyttöä ja verkkokauppa käyttäytymistä, suomalaisista 90% käyttää internetiä ja kaksi kolmasosaa väestöstä on käyttänyt verkkokauppoja. Tämä on kuitenkin nappikauppaa Globaalissa mittakaavassa, joiden tilastoja käyttäjien määrässä johtaa Kiina ja verkkokaupassa USA, tosin tässäkin Kiina on kuromassa kaulaa kiinni.

Lyhyesti ilmaistuna; Suomessa on halukkuutta ja tietotaitoa käyttää verkkokauppoja, mutta eurot valuvat vielä ulkomaisille tileille. Suurimmat majoituspalvelujen tarjoajat ja matkatoimistot sekä lentoyhtiöt ovat jo näkyvästi siirtäneet ostotapahtumansa verkkoon, mutta miten siis saada suomalainen pk-matkailuyritys harjoittamaan verkkokauppaa?

Syitä siihen, että verkkokauppaa ei ole vielä aloitettu voi olla monia. Itse veikkaisin suurimmiksi ongelmiksi resurssi pulaa, asennetta ja tiedon puutetta. Pienelle yritykselle voi olla haasteellista sijoittaa rahaa verkkokauppaa ja ajan puutteen lisäksi haluttomuutta opetella verkkokaupan käyttö. Näiden päälle yritykseltä saattaa puutua kokonaan sähköisen liiketoiminnan suunnitelma, jolloin verkkokaupan päälle liimaaminen voi olla jopa vaarallista. Itse kuitenkin toivon, että verkkokauppa suomalaisella matkailusektorilla kasvaisi koska…

  • Matkoista ja palveluista saa jo nyt verkossa kattavasti tietoa eri foorumeissa, joten kynnys saattaa ostotapahtuma verkossa loppuun asti ei pitäisi olla suuri
  • Aineettomana tuotteena matkailu on omiaan verkossa myytäväksi, koska sitä ei tarvitse sovittaa tai hakea pakettiautolla Itellan toimipisteestä
  • Matkainspiraation iskiessä verkkokauppa palvelee vaikka keskellä yötä, kun taas harvemmin töissä käyvä asiakas ehtii aukioloaikojen puitteissa kivijalkakauppaan
  • Lisämyynti on helposti lisättävissä päätuotteen yhteyteen ja houkuttelevasti esiteltynä sen ostaminen on vain klikkauksen päässä
  • Ulkomaan markkinoiden tavoittaminen on helpompaa ja asiakasryhmiä voi tavoitella niin Kiinasta kuin Venäjältä ja volyymin kasvattaminen on helpompaa
  • Verkko tarjoaa myös useita myyntikanavia ja kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. mahdollisuuksia on esimerkiksi kumppanuusmarkkinointi, matkanjärjestäjät, varausportaalit ja sosiaalinen media.

Lopuksi toteaisin, että verkkokauppa on jo täällä, eikä se häviä minnekään, mutta häviäjä voi olla yritys, jolla ei ole verkkokauppaa.

Lähteet:
InternetWorld stats
New mediatrend watch
TNS –Gallup (verkkokauppatilasto 2012)
TNS-Gallup
Tilastokeskus

1 kommentti:

  1. Miten siis saada suomalainen pk-matkailuyritys harjoittamaan verkkokauppaa? äärettömän hyvä kysymys varmasti iso haastee on mainitsemasi osaamisen puute. Toisaalta myös yritysten välisen yhteistyön ja aidon yritysverkoston (yhteiset tuotteet, ristiin myynti) perustamisella ja toiminnalla saattaisi olla suurikin merkitys kustannustehokkaamma ja vahvemman verkkomyynnin syntymisessä.

    VastaaPoista