Lainsäädännön koukerot
Matkailualalla toimivalle valmismatkalain ja
kuluttajasuojalain tuntemus tulisi olla itsestään selvyys. Nyt sähköisenmarkkinoinnin
sekä verkkokaupan yleistyessä, ei tule tuudittautua verkkomaailman mukanaan
tuomaan vapauden tunteeseen, vaan yrityksen tulee tuntea myös tietosuojalakiin,
etämyyntisäännöksiin ja sopimuksen muotovapauteen liittyvät määräykset.
Valmismatkalaki
Valmismatka on yleensä pakettina ostettu matkailupalvelujen
yhdistelmä. Valmismatkoja voi myydä vain
valmismatkaliikkeeksi rekisteröitynyt toimija, joka on maksanut
Kuluttajavirastolle sen hyväksymän vakuuden maksukyvyttömyyden varalle. Valmismatkalaki
eivätkä yleiset valmismatkaehdot koske omatoimisesti verkosta tai muuten
koottuja paketteja.
Kuluttajansuojalaki
Kuluttajansuojalain säädökset ovat pääsääntöisesti
pakottavia ja keskistyvät elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan väliseen
kaupankäyntiin. Laissa säännellään mm. asiakaspalvelua, myyntiä ja
markkinointia. Vaikka säädökset voivat tuntua kahlitsevilta, ne tulisi ajatella
myös kaupankäyntiä helpottavina tekijöinä sillä säädökset pitävät kilpailun
terveenä ja tuotteet sekä palvelut luotettavina.
Tietosuoja verkkokaupassa
Yksityiselämän suoja kuuluu perusoikeuksiimme. Kuluttajat ovat tarkkoja henkilötietojensa jakamisesta verkossa ja itsekin olen varovaisen luottavainen vain pankkien ja Itellan palveluihin ja kaikki muut toimijat ovat lähtökohtaisesti epäilyttäviä. Sähköisessä liiketoiminnassa onkin huomioitava erittäin huolellisesti kuluttajan tietosuoja. Tähän löytyy avuksi määräykset tietosuojalaki, joka märittelee mm. henkilötietojen keräämistä ja käsittelyä, sekä miten henkilötietojen hyödyntämistä markkinoinnissa.
Henkilötietorekisteri syntyy yritykselle aina käytäessä verkkokauppaa.
Tästä johtuen verkkokauppaa harjoittavan yrittäjän tulee laatia
rekisteriseloste, josta ilmenee rekisterinpitäjän yhteystiedot, käsiteltävät
henkilötiedot ja käsittelyn tarkoitus sekä tietojen luovuttamisen ja
suojaamisen periaatteet. Rekisteriselosteiden on oltava kaikkien saatavilla.
Etämyyntisäännökset
Verkkokauppa on etämyyntiä eli kaupankäyntiä, jossa ostaja ja myyjä eivät ole samanaikaisesti läsnä. Lisäksi kauppaa edeltänyt markkinointi on tapahtunut verkossa, puhelimitse tai muilla viestintävälineillä. Etämyyntisäännökset suojaavat kuluttajaa mm. tuotteen palautus ja peruutus oikeuksien, hintojen ja tarjousten osalta.
Kuluttajat tuntevat ehkä parhaiten 14 päivän
peruutusoikeuden, mutta tässä on myös rajoitus koskien etenkin matkailualaa.
Palvelut jotka on sovittu tietyksi ajankohdaksi, ei voi peruuttaa normaalilla
14 päivän peruutussoikeudella.
Muotovapaus sähköisessä kaupankäynnissä
Muotovapaus tarkoittaa, että osapuolet voivat vapaasti
valita, missä muodossa haluavat sopimuksen tehdä, ja sopimus on sitova
muodostaan huolimatta. Näin ollen esimerkiksi suulliset tai verkossa tehdyt
sopimukset ovat pääsääntöisesti yhtä sitovia kuin kirjalliset sopimukset.
Lisäksi verkko-sopimukset ovat luonteeltaan etäsopimuksia, jolloin myös
sopimuksen hyväksyminen ilmaistaan verkon välityksellä. Sähköisessä
kaupankäynnissä tuleekin kiinnittää huomiota osapuolten tunnistamiseen, näytön
luotettavuuteen kauppa - ja tiedonsiirtosopimukseen ja tietosuojaan.
Lähteet:
LakitietopankkiLiiketoiminnan kehittäminen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti