maanantai 29. huhtikuuta 2013

Kotitehtävä 3 (osa 2)


Lainsäädännön koukerot


Matkailualalla toimivalle valmismatkalain ja kuluttajasuojalain tuntemus tulisi olla itsestään selvyys. Nyt sähköisenmarkkinoinnin sekä verkkokaupan yleistyessä, ei tule tuudittautua verkkomaailman mukanaan tuomaan vapauden tunteeseen, vaan yrityksen tulee tuntea myös tietosuojalakiin, etämyyntisäännöksiin ja sopimuksen muotovapauteen liittyvät määräykset.

Valmismatkalaki


Valmismatka on yleensä pakettina ostettu matkailupalvelujen yhdistelmä.  Valmismatkoja voi myydä vain valmismatkaliikkeeksi rekisteröitynyt toimija, joka on maksanut Kuluttajavirastolle sen hyväksymän vakuuden maksukyvyttömyyden varalle. Valmismatkalaki eivätkä yleiset valmismatkaehdot koske omatoimisesti verkosta tai muuten koottuja paketteja.

Kuluttajansuojalaki


Kuluttajansuojalain säädökset ovat pääsääntöisesti pakottavia ja keskistyvät elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan väliseen kaupankäyntiin. Laissa säännellään mm. asiakaspalvelua, myyntiä ja markkinointia. Vaikka säädökset voivat tuntua kahlitsevilta, ne tulisi ajatella myös kaupankäyntiä helpottavina tekijöinä sillä säädökset pitävät kilpailun terveenä ja tuotteet sekä palvelut luotettavina.
 

 

Tietosuoja verkkokaupassa


Yksityiselämän suoja kuuluu perusoikeuksiimme. Kuluttajat ovat tarkkoja henkilötietojensa jakamisesta verkossa ja itsekin olen varovaisen luottavainen vain pankkien ja Itellan palveluihin ja kaikki muut toimijat ovat lähtökohtaisesti epäilyttäviä. Sähköisessä liiketoiminnassa onkin huomioitava erittäin huolellisesti kuluttajan tietosuoja. Tähän löytyy avuksi määräykset tietosuojalaki, joka märittelee mm. henkilötietojen keräämistä ja käsittelyä, sekä miten henkilötietojen hyödyntämistä markkinoinnissa.

Henkilötietorekisteri syntyy yritykselle aina käytäessä verkkokauppaa. Tästä johtuen verkkokauppaa harjoittavan yrittäjän tulee laatia rekisteriseloste, josta ilmenee rekisterinpitäjän yhteystiedot, käsiteltävät henkilötiedot ja käsittelyn tarkoitus sekä tietojen luovuttamisen ja suojaamisen periaatteet. Rekisteriselosteiden on oltava kaikkien saatavilla.
 

Etämyyntisäännökset


Verkkokauppa on etämyyntiä eli kaupankäyntiä, jossa ostaja ja myyjä eivät ole samanaikaisesti läsnä. Lisäksi kauppaa edeltänyt markkinointi on tapahtunut verkossa, puhelimitse tai muilla viestintävälineillä.  Etämyyntisäännökset suojaavat kuluttajaa mm. tuotteen palautus ja peruutus oikeuksien, hintojen ja tarjousten osalta.

Kuluttajat tuntevat ehkä parhaiten 14 päivän peruutusoikeuden, mutta tässä on myös rajoitus koskien etenkin matkailualaa. Palvelut jotka on sovittu tietyksi ajankohdaksi, ei voi peruuttaa normaalilla 14 päivän peruutussoikeudella.

Muotovapaus sähköisessä kaupankäynnissä


Muotovapaus tarkoittaa, että osapuolet voivat vapaasti valita, missä muodossa haluavat sopimuksen tehdä, ja sopimus on sitova muodostaan huolimatta. Näin ollen esimerkiksi suulliset tai verkossa tehdyt sopimukset ovat pääsääntöisesti yhtä sitovia kuin kirjalliset sopimukset. Lisäksi verkko-sopimukset ovat luonteeltaan etäsopimuksia, jolloin myös sopimuksen hyväksyminen ilmaistaan verkon välityksellä. Sähköisessä kaupankäynnissä tuleekin kiinnittää huomiota osapuolten tunnistamiseen, näytön luotettavuuteen kauppa - ja tiedonsiirtosopimukseen ja tietosuojaan.
 
Lähteet:
Lakitietopankki
Liiketoiminnan kehittäminen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti