tiistai 19. helmikuuta 2013

Kotitehtävä 11.

I am happy I am In Finland


MEK eli Matkailunedistämiskeskus lanseerasi viime vuonna uudistuneet visitfinland.com sivut, ja samalla laajemman internetmarkkinointikampanjan. Vistifinland.com sekä muu internetmarkkinointi on tehty tukemaan MEK:n laajempaa kansainvälistä markkinointia. Tässä kirjoituksessa kerron, mitä MEK:n internetmarkkinointikampanja pitää sisällään ja miksi kampanja on mielestäni onnistunut.


Visitfinland – markkinointikampanja


Internetmarkkinoinnin, kuten koko MEK:n markkinoinnin kohderyhmä on Modernit humanistit. Maailman matkailevasta väestöstä noin 15% on moderneja humanisteja. He ovat jo kertaalleen nähneet maailman metropolit. He ovat avoimia uusille elämyksille ja itsensä kehittämiselle sekä arvostavat elämisen laatua vastuullisuutta unohtamatta.

Ensisijaisena tavoitteena on kasvattaa Suomen tunnettuutta ja haluttavuutta matkailumaana valitussa kohderyhmässä ja valituilla markkinoilla sekä ohjata kiinnostuneet tutustumaan laadukkaaseen sisältöön VisitFinland.comissa. Toissijaiset tavoitteet ovat:
  • Lojaliteetin kasvattaminen Suomeen matkustavien joukossa, jotta he tulisivat maahan myös uudestaan.
  • Yhteisöllisyyden rakentaminen Suomen puolestapuhujien ja uusien matkailijoiden välille.
  • Ideoiden ja mahdollisten korjaustarpeiden kerääminen matkailun tuotekehitykseen.
Markkinointitoimenpiteitään Matkailun edistämiskeskus seuraa ja optimoi mainonnanhallintaohjelmien avulla. Mittareita ovat mm. saavutetut impressiot, klikkimäärät, klikkiprosentti, bannerikohtainen toimivuus, sivustokäyntien määrä, liikenteen lähteet, bounce rate ja sivustolla vietetty aika. Myös Google Analytics on käytössä ja sivustoista on helppo antaa palautetta.




Visifinland.com


Visitfinland.com on verkkolehtimäinen sivusto ja se kostuu elämyksellisistä ja visuaalisista Suomen matkailun helmiä esittelevistä artikkeleista. Sivuston tavoitteena on toimia inspiraation lähteenä uusia kohteita hakeville matkailijoille. Sivustoa julkaistaan 9 kielellä ja sivuston sisällöstä päättää MEKin toimitusneuvosto.

Mukana oleville tuotteille ja palveluille on asetettu laatukriteerit ja MEKin toimitusneuvosto valitsee tuotteet/palvelut aina ajatellen kansainvälistä kuluttajaa. Tuotteet jaotellaan visitfinland.com -sivustolla otsikoihin: Accommodation (majoitus), Activities (aktiviteetit), Sights (nähtävyydet/käyntikohteet) ja Events (tapahtumat).

Visitfinland.com sivuston tehnyt markkinointitoimisto SEK yhteistyössä Matkailun esitmäiskeskuksen kanssa. Täältä löydät videon miten sivusto suunniteltiin.

 

Taktinen markkinointi


Visitfinland.com sivusto hyödyntää kumppanuusmarkkinointia, sillä artikkeleihin liitetään linkkejä alueiden ja yritysten sivuille, joilta matkailija löytää tarkemmat tuotetiedot. Yritykset, alueet ja muut yhteistyötahot voivat ostaa mainosbannereita eri kieliversioissa artikkeleiden yhteyteen. Kumppanuusmarkkinointia MEK kuvaa myös taktiseksi markkinoinniksi. Uudessa taktisen markkinoinnin mallissa halutaan tarjota kumppanille mahdollisimman suoraviivainen hyöty ja kuluttajille lyhyt polku tuotteeseen.

 

Suomi SOMESSA

Sosiaalisessa mediassa Visitfinland näkyy myös lauseella I wish I was In Finland. Lause on jäänyt elämään edellisen sivuston lanseerauksen ajoilta. Lausahdus näyttää silti edelleen toimivan, sillä esimerkiksi Facebook-tykkääjiä on 141 000 ja sivuista puhuu yli 4000. Vertailun vuoksi astaavat luvut  ovat Inspired by Iceland sivuilla ovat 78 424 ja 2658 ja VisitSweden Facebook sivuilla on 70 772 ja 3391



Facebookin lisäksi visitfinland löytyy Twitteristä, Youtubesta ja Flickristä sekä Kampanjoittain ja maittain myös muissa sosiaalisen median kanavat ovat käytössä. On myös kehitetty mobiilisovellus Lapplications, jolla voi missä vain ja milloin vain nähdä suomalaiset revontulet taivaalla.

Pääsivusto, kumppannusmarkkinoinnin ja SOME-kanavien lisäksi MEK tuo maahan kansainvälisiä bloggaajia. Esimerkkeinä Blogposure tuo Suomeen 6 arvostettua matkailualan bloggaajaa.

Tehokasta Internetmarkkinointia


Kaupungin matkailuorganisaation edustajana haluan olla perillä MEK:n markkinoinnista. Teemme MEK:n kanssa yhteistyötä. Lohja ja Länsi-Uusimaa ovat mm. mukana MEK:n venäläisille suunnatussa SOME- kampanjassa. Lisäksi olen kuullut Matkailun edistämiskeskusta parjattavan edellisten hiljaisuudessa kuopattujen sivujen takia, joten halusin tutkia miten tämä uusi sivusta ja internetmarkkinointi kokonaisuudessaan toimivat.

Ilman sen suurempaa kotiinpäin vetoa uskallan sanoa, että MEK:n internetmarkkinointi vaikuttaa tehokkaalta. MEK hyödyntää useita eri internetmarkkinoinnin kanavia. Markkinointiponnistuksilla on selkeä kohderyhmä ja tavoitteet ja niitä myös muokataan eri maihin sopiviksi. Internetmarkkinointi tukee ja on osa koko markkinointia. MEK myös seuraa ja mittaa markkinointitoimenpiteitä ja tekee tarvittavia muutoksia tulosten mukaan. Kun katson sivustoja asiakkaan näkökulmasta, niin herättävät ne minussakin matkakuumetta, erilaisten ennakkoon luotujen virtuaalielämysten kautta. Myös nopealla tarkistuksella huomaa, että hakukoneoptimointikin on hoidettu.

Vaikka pidänkin Visitfilnland kampanjasta, se ei ole täydellinen. Epäilykset Visitfinland.com sivuston nopeudesta reagoida erilaisiin pyyntöihin ja muutoksiin heräsi, kun luin päätöksien olen neuvoston takana. Aina kun asia pitää hyväksyttää useammalla henkilöllä reagointiaika kasvaa. Lisäksi luulen, että MEK:llä on työtä vielä kumppanuusmarkkinoinnin saralla, ja siinä miten hankkia kotimaan matkailusektorilta luottamusta, jonka MEK ehkä osittain menetti edellisen sivuton aikaan.

Visitfinland.com sivuja selatessa huomaan, että Lappi on kohtalaisen hyvin mukana bannereilla, mutta esimerkiksi meidän alueelta ja Etelä-Suomesta linkkejä ja bannereita on hyvin vähän. Asiassa voisi auttaa se, että MEK kertoisi avoimesti, missä edellisellä kerralla mentiin vikaan ja samalla esitellä käyttäjien positiivisia palautteita. Hinnoittelu voisi olla myös tarkempi. Pelllä bulkkihinta/aika ei kerro mitään siitä mitä asiakas saa vastineeksi rahoillee. Ainakin itse haluan tietää, jos laitan sivutoon 2000€ rahaa kuinka monta asiakata tai klikkiä sillä saan. Ehkä parempi vielä, jos bannerit olisi hinnoiteltu klikki- tai myyntiperusteisesti.

 

Kaiken kaikkiaan: I’m Happy I am In Finland


Kuva: Visit Finland

LÄHTEET:



2 kommenttia:

  1. On muuten totta, että MEK on kehittänyt toimintaansa internetissä parin edellisen vuoden aikana. Varsinkin sosiaalisesa mediassa toiminta on melko mukavaa. Itsehän männä vuosina kritisoin heitä melko kovin sanoin monissa eri yhteyksissä heidän internetmarkkinointiaan.

    VastaaPoista
  2. Totta, toiminta kehittynyt huimasti. Helena, antaako MEK julkisuuteen kampanjoiden tuloksia ja ns. mahdollisia success caseja?

    VastaaPoista