keskiviikko 20. helmikuuta 2013

Kotitehtävä 8.

Visitlohja.fi kävijäseurantaa



Lohjan Matkailupalvelukeskuksen kotisivut löytyvät osoitteesta visitlohja.fi. Sivusto on voittoa tavoittelematon, ja sen pääasiallinen tavoite on tarjota informaatiota Lohjan palveluista ja tapahtumista sekä houkutella matkailijoita Lohjalle. Kohderyhmämme ovat yksittäiset matkailijat sekä paikkakuntalaiset, ryhmämatkailijat ja kokousmatkailijat. Sivuillamme ei ole verkkokauppaa, vaan tarkoituksena on, että sivuiltamme asiakkaat ohjautuvat yrittäjien omille sivuille.


Lisää työvälineitä seurantaan



Kuva: Search Engine People Blog

Visitlohja.fi statistiikan tarjoaa AWStats. Ohjelman avulla saamme tarvittavan tiedon, mutta raportointi on työlästä. Yhtenä tavoitteenamme on ottaa käyttöön myös toinen analytiikkaohjelman, jotta saisimme helpommin tarkempaa tietoa sivuistamme. Olemme mm. sopineet Snoobin kanssa heidän palvelun koekäytöstä ja juuri saamani tiedon mukaan Google Analyticsin on jatkossa mahdollista upottaa uusille sivuillemme. Toistaiseksi kuitenkin tulkitsen statistiikka AWStatsin avulla.

 

 

Huomioita visitlohja.fi statistiikasta


Sivumme toimivat tavoitteemme mukaisesti informaation lähteenä. Sivuiltamme haetaan tietoa tasaiseen tahtiin ja mutta kasvu kävijämäärissä näkyy etenkin kesällä kesäasukkaiden lomaillessa. Suurin osa vierailijoistamme tulee Suomesta ja eniten ulkomaalaisia vierailijoita tulee Saksasta, Eestistä ja Venäjältä. Kaupunkikohtaisia tietoja emme tällä hetkellä saa.

Vierailijat löytävät sivuillemme Googlen kautta, hakusanoilla Lohja, majoitus Lohja, lohja tapahtumat ja ladatuimmat sivumme ovatkin etusivumme, tapahtumasivu sekä majoitus- ja ravintolasivut. Vierailijat viipyvät sivuillamme vain pienen hetken. Mutta käsittelen asian nyt positiivisesti ja päättelen että asiakas löytää nopeasti palveluntarjoajan sivuille ja että informaatio sivuillamme on helposti löydettävissä. Tätä ajatusta tukee myös se, että yleisimmät poistumissivut ovat palvelu- tai tapahtumasivut, minkä lisäksi statistiikan ulkopuolelta meille on paikallinen majoitusyrittäjä kertonut, että eniten asiakkaita hänelle tulee juurikin meidän sivujen kautta.

Olemme mielestäni onnistuneet hakukoneoptimoinnissa ja tavoitteessamme olla informaation lähde ja johdattaa asiakkaat oikean palvelun luo. Koska sivumme löytyvät lähinnä vain hakukoneiden avulla, onko mahdollista, että itse sivusto on kuitenkin tuntematon?

Lohjalaisten vierailujen kasvattaminen Visitlohja.fi - sivuilla


Kuva: Lohjan Matkailupalvelukeskus
Olemme järjestelmällisesti vistilohja.fi osoitteen lanseerauksen jälkeen käyttäneet visitlohja.fi logoamme kaikissa julkaisuissa sekä muussa mainosmateriaalissa. Viesti siitä, mitä sivuiltamme löytyy, ei ole ehkä kuitenkaan tavoittanut asiakkaita. On tietenkin loogista, jos etsii kaupungista tietoa, niin ensimmäisenä käännytään hakukoneiden puoleen. Tavoitteenamme olisi kuitenkin olla ainakin lohjalaisten mielissä aina kun he pohtivat mitä tekisivät, minne menisivät syömään tai minne majoittaisivat vierailulle tulevat sukulaiset.


Kevään aikana tulemme laseeraamaan kampanjan: Tiräks mitä Lohjalt löytyy? houkutellaksemme lohjalaisia paikallisten palvelujen ääreen. Kampanja tulee käsittämään printtimateriaalia, mutta voisimme harkita myös bannerimainontaa paikallislehden internetsivuilla, sekä facebookissa kohdennetusti lohjalaisille asiakkaille. Bannereiden ja julisteiden avulla houkuttelisimme uudet vierailijat sivujemme landinpagelle, mistä ohjaisimme asiakkaat oikean tiedon pariin. Kampanja on myös osa sivujen ulkoasun uudistamista ja sen lanseerausta, joten tässä näkisin myös mahdollisuuden testata sivujemme käytettävyyttä ja houkuttelevuutta.

Houkuttelevuuden lisääminen


Kuten edellä totesin viipymä sivuillamme ei ole kovin pitkä. Näin asian positiivisessa valossa, mutta tottahan on että se kertoo myös siitä että sivumme eivät ole niin houkuttelevat, että ne jaksaisivat kiinnostaa kovin pitkään. Eli tavoitteemme toimia inspiraation lähteenä ja matkakuumeen kasvattaja ei toistaiseksi toteudu. Mielenkiintoa voisimme lisästä esimerkiksi asiakkaiden kommenteilla ja suosituksilla esimerkiksi Tirpadvisorista, videoilla alueesta ja tietenkin sillä, että sivuilla on ajantasaista ja laadukasta sisältöä.

1 kommentti:

  1. Aika kaunista katseltavaa tuo http://awstats.sourceforge.net/ sivu! HUHHUH! Hyvä, että homma kehittyy teillä!

    VastaaPoista